• Mepal
  • Pers
  • Persberichten 2022
  • September 2022 - Gezondheid, gemak en variatie, de 3 belangrijkste factoren bij lunchkeuze van de Belg

01.08.2022 -- Lunchen, voor de een betekent dat een snelle hap achter de computer, voor de ander uitgebreide quality time met de collega’s. Als dé nummer-1 aanbieder van duurzamere oplossingen voor het meenemen van eten en drinken in België, Nederland en Duitsland, is Mepal nieuwsgierig naar het lunchgedrag van hun consumenten.

​​​​Om tot representatieve resultaten te kunnen komen, voerden ze recent een lunchonderzoek uit bij 831 Belgen. Op deze manier wil Mepal hun Belgische consumenten nog persoonlijker benaderen en luisteren naar waar zij behoefte aan hebben en wat zij echt willen zien in het aanbod.

Belg kiest voor bewust lunchen

Het meebrengen van je eigen lunch is een bewuste keuze: goed voor je gezondheid, het milieu én je portemonnee.
En of de Belg dat begrepen heeft! Het overgrote deel van de Belgische respondenten (96%) neemt zelf hun lunch mee naar het werk. 67% geeft zelfs aan nooit lunch te kopen op de werkvloer of in een nabijgelegen  supermarkt/lunchbar. De belangrijkste motivatie om zelf hun eten en/of drinken mee te nemen? Het gezondheidsaspect (73%), gevolgd door het gemak (64%), alsook de variatiemogelijkheden (47%)

Dat de Belg daarnaast ook steeds meer stilstaat bij duurzaamheid blijkt uit de resultaten: 11% van de respondenten geeft aan dat hun belangrijkste motivatie om zelf lunch mee te nemen, duurzaamheid is. Dit merken we ook uit de resultaten wanneer er naar opbergopties gevraagd werd. Het groot merendeel van de respondenten (85%) neemt hun lunch mee in een brooddoos, een veel kleiner aandeel (22%) van de respondenten kiest voor minder duurzame opties zoals plastic zakjes (9%), aluminium/vershoudfolie (11%) of een papieren zak (2%). In vergelijking met het onderzoek van vorig jaar, waarbij 36% koos voor een minder duurzame optie, is dit een positieve stijging. Ook bij de kids zet deze stijgende trend zich voort: er wordt bijna altijd voor een brooddoos gekozen (94%). Slechts 2% krijgt de lunch mee in plastic zakjes of aluminium/vershoudfolie.

Zoals hierboven reeds aangehaald, vinden Belgen het heel belangrijk om variatie in hun lunch te hebben. Als men kijkt naar wat er meegenomen wordt als lunch, blijven boterhammen, aangevuld met fruit en/of rauwkost, wel nog steeds het meest populaire lunchgerecht (75%). Daarnaast zijn left-overs (55%), yoghurt met muesli/granola (53%) en salades ook erg populair (52%) op de werkvloer. De handige on-the-go producten van Mepal zijn hiervoor de perfecte essentials.

Naast wat er in de brooddoos wordt meegenomen, is het ook belangrijk om te kijken naar hoe we ons omringen tijdens deze momenten van rust. Lunchen geeft energie, maar samen lunchen met collega’s geeft nóg meer energie. Gezamenlijk lunchen is niet alleen gezellig, maar ook zeer goed voor de productiviteit. Als Belg kiezen we er dan ook massaal voor om gezellig met onze collega’s te lunchen (72%). Toch luncht 18% liever nog alleen & kiest 29% ervoor om op de werkplek zelf te eten, wat voor 20% van de respondenten zijn/haar bureau is.

Over het algemeen geven de Belgische respondenten het concept 'lunchen' een mooie score van 4,25/5. Let's lunch our way back into the office with Mepal!

Over Mepal

Mepal is een slim, handig en innovatief merk voor thuis en onderweg. De producten zijn te herkennen aan hun goed doordachte oplossingen, functionele en tijdloze uitstraling en eigentijds design. Mepal zorgt ervoor dat genieten op belangrijke momenten in het leven heel gemakkelijk wordt.

Het Nederlands bedrijf bestaat in 2020 maar liefst 70 jaar. Vrijwel alle producten worden nog steeds in de Achterhoek gemaakt. Vanuit de thuisbasis Lochem gaan ze de hele wereld over, met de Benelux en Duitsland als belangrijkste markten. Mepal. Voor altijd.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je graag de Mepal producten eens uittesten?
Of een interview met het team achter het merk?

+32 498 10 44 14

MARNIX and ALLY HQ